NUFFNANG

SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG

Salam Ukhuwah .....

Sabtu, 15 Oktober 2016

SAMBAL HITAM PAHANG NOXXA


Sambal hitam Pahang ada ceritanya sendiri ... 
sebelum ni tak pernah makan pun. Suatu hari seorang rakan jual sambal hitam ni ... saya pun try makan ... eh eh sedap la . Oooo baru tau .. rupanya ia dari belimbing buluh . Saya gunakan belimbing buluh ni untuk masak lemak cili atau tumisan cili je .   Lepas tu .. bila kawan jual pasti beli .Sambal hitam ni , makan dengan bubur .. sedap sangat2 , makan dengan nasi panas2 saja pun sedap . Bulan Ramadan , sambal ni  sangat laku kerana  kami makan dengan bubur lambuk . Maklum la ...  dapat bubur  free hampir setiap petang dalam bulan Ramadan .  Bekalan sambal hitam kat tempat saya ni sukar nak dapat ... disebabkan ... yang jual pun dah pindah sekolah .

Lama juga tunggu ... sambal hitam tak kunjung tiba . Anak2  suka tapi bekalan tak ada . Akhirnya .. kawan ajar saya bagaimana cara nak masak sambal nie .Saya pun google ...  cara2 memasak sambal hitam  .  Mak aii ... lamanya masa yang digunakan untuk masak sambal hitam  . Ada yang ambil masa hingga 3 jam untuk mengeringkan belimbing buluh ....tu belum lagi masa untuk menumis dan mengeringkannya .
Saya cari idea ... supaya sambal hitam saya cepat siap !! 
Alhamdulillah  ...akhirnya dapat idea ... masak sambal hitam guna NOXXA .
Jom saya ajar ... cara yang saya gunakan .


Belimbing siap dibersihkan

Bahan2nya :

500gm belimbing buluh
8 biji bawang merah - tumbuk
1 mangkuk cili api - nak pedas tambah lagi cili
1 mangkuk  ikan bilis - tumbuk kasar
kicap lemak manis
garam dan gula secukup rasa 
Minyak untuk menumis

Cara membuatnya  :


Cili dan ikan bilis tu ... saya tambahkan lagi , biar penuh mangkuk .

Gunakan noxxa .... Steam belimbing buluh yang dicampur sedikit garam selama 2 minit . Bila cukup 2 minit ... tekan OFF . Buka tutup periuk dan kacau supaya belimbing tak hangit . Steam lagi 2 minit .. buka tutup periuk dan kacau lagi . Untuk kali ke 3 ...  Steam lagi selama 2 minit  . Buka tutup periuk , Kita kacau2 belimbing hingga ia jadi hancur  dan STIR-FRY selama 30 minit untuk mengeringkan airnya. Sentiasa kacau belimbing agar tidak hanggit . Belimbing akan bertukar warna menjadi coklat kehitaman .  Ok ... dah siap proses pertama .... senangkan sebab tak ambil masa yang lama . Periuk pun .. mudah saja dicuci.


Masukkan belimbing dalam periuk Noxxa dan steam 2 minit


2 minit je tau ...


ni rupa belimbing setelah steam 2 minit .

Panaskan minyak ... tumis bawang hingga wangi . Masukkan cili api ( saya blend je ) , masukkan ikan bilis ( yang ni pun saya blend kasar ) . Gaul hingga sebati ... tumis lagi . Kemudian ... masukkan pula belimbing tadi , masukkan kicap manis , garam , gula dan perasa hilal . Tumis hingga airnya kering . Ok ... dah siap Sambal Hitam Pahang Noxxa .

Hancurkan belimbing  dan keringkan airnya.

 .Tumis hingga kering dan masak secukup rasa .
Sambal Hitam Pahang Noxxa

Selamat Mencuba ... Anda pasti gembira

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...