Create your own banner at mybannermaker.com!

NUFFNANG

Ahad, 18 Mei 2014

Arnab

Kami menjaga arnab hanya sekadar hobi je. Seronok dan  gembira melihat ia membesar di depan mata . Melihat gelagatnya menghiburkan hati kami sekeluarga.  Walaupun hobi ... penjagaannya perlu diketahui.
Kita boleh memelihara kucing, arnab, ikan atau apa sahaja.... Dan apabila kita memelihara binatang. ... jagalah binatang itu dengan sebaik-baiknya. Jaga makan minumnya, kebersihan tempat tinggalnya dan kesihatan binatang peliharaan.

Sabda Rasulullah SAW ...
" Diwajibkan ke atas kamu berlaku ihsan/berbuat baik dalam semua perkara.  Apabila kamu hendak membunuh binatang berlaku ihsanlah ketika membunuh dan jika kamu hendak menyembelih berlaku ihsanlah ketika menyembelih ".

PUTIH ..... kerana ia putih gebu . Arnab Angora ini telah dilahirkan pada 29 -3-2014. Putih memiliki sepasang mata yang merah. Cukup cute arnab nie.
Bulunya perlu disikat seminggu sekali untuk mengelakkan bulunya berpintal. Bila badannya kotor, hanya perlu lap sahaja tanpa memandikannya. Gunakan pula tuala yang lain untuk mengeringkan badannya.
Pastikan badan arnab kering untuk mengelakkan arnab terkena selsema. Dapatkan segera rawatan di klinik haiwan jika arnab kesayangan  cirit birit , terkena jangkitan atau sakit . Tindakan awal membawanya ke klinik  dapat membantu dan menyelamatkan binatang peliharaan.
Selain memberi  pallet, sekali sekala kami beri Panda dan Gemuk makan ulam. 
Ulam hanya sesuai untuk arnab dewasa sahaja. 
Ia menggemari ulam pegaga, ulam raja, kadok dan kangkung.  
Kami beri sebiji bola untuk ia bermain di dalam sangkar. 
Hujung minggu kami lepaskannya di halaman, memberi ruang dan peluang untuk arnab2 tu berlari, berkejaran dan bermain di celah-celah pokok bunga. Kerap meluangkan masa bersama arnab serta membelainya dapat menjinakkannya. Harap2 menjadi ..
Najis arnab perlu dibuang dan dibersihkan setiap hari. Membiarkan najis tanpa dibersihkan akan memungkinkan arnab dijankiti penyakit dan boleh membawa kepada kematian arnab. Najis arnab boleh menjadi baja pada pokok tanaman . Pokok2 tanaman  akan menjadi gemuk dan subur cuma .... baunya yang kita tak suka. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...