Create your own banner at mybannermaker.com!

NUFFNANG

Jumaat, 4 April 2014

Percutian Ke Surabaya

Perjalanan dari Malang  menuju ke Surabaya mengambil masa selama 3 jam .... Dalam perjalanan, kami melihat tembok tinggi yang di bina untuk mengatasi limpahan lumpur panas @ Lumpur Lapindo . Lumpur panas ini telah menenggelamkan beberapa buah kampung. Hajat kami .... ingin melihat sendiri kejadian lumpur panas. Ia dibatalkan demi keselamatan diri . Maka kami dengar ajelah cerita lumpur panas ini dari pak Dwi.
Tembok yang dibina bagi menahan lumpur panas.
Inilah keadaan bermula tengelamnya perkampungan dalam lumpur panas ..
 29 Mei 2006 bermula semburan lumpur panas @ lumpur Lapindo di Sidoarjo
Sejak Mei 2006 ..... sudah 16 desa tenggelam dan 70 000 penduduk terlibat. Mereka kehilangan rumah yang menjadi tempat tinggal mereka selama ini, mereka kehilangan tanah pertanian, hilang pekerjaan, masjid , sekolah dan semuanya ditelan lumpur. Sungguh besar ujian buat mereka...
Dikatakan juga bahawa gas yang keluar adalah gas beracun yang boleh membahayakan kesihatan. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut sila rujuk laman web yang disertakan.
Sila rujuk .... http://epikproto.squarespace.com/kolom/tag/lapindo
Tanggulangin
Kami dibawa untuk melihat dan shopping di Tanggulangin , Sidoarjo . Bangunan dua tingkat yang menjual barangan kulit seperti hand bag, dompet, kasut, beg, tali pinggang, jaket dan sebagainya. Lama juga kami memilih .... dan juta2 rupiah dibelanjakan. Masa nie ...tak ambil gambar langsung sebab dok sebok belek hand bag. Last2 tak beli pun sebab tak ada yang berkenan di hati. Harga barang ....boleh tahan murah tau.
Gambar.... ihsan dari google. TQ
Perjalan diteruskan menuju ke Surabaya. Check in hotel 88 ....  tak best ......dapat bilik untuk orang yang smoking .Kesian.. Suamiku sudah demam panas .... jadi tak ada cadangan nak tukar bilik lain. 
View dari tingkat 10 .... hotel 88
Sempat snap gambar ketika sarapan pagi di aras 10.
Sebelum check out ..... kita possing jap
Sunan Ampel
Sunan Ampel merupakan tokoh Islam yang menyebarkan dakwah Islam di Indonesia. Kami menziarahi Masjid Ampel dan makam Sunan Ampel.
Pintu Gerbang ... tempat masuk ke Masjid Ampel. Ramai orang sewaktu kami sampai di sini. Kiri kanan laluannya dipenuhi dengan bermacam-macam jualan. Harga lebih murah jika dibandingkan dengan JMP  (Jambatan Merah Plaza ). Harga boleh ditawar...
Seperti  jalan di  Mekah dan Madinah ... pakaian, jubah, telekong, tasbih, songkok, kain pelikat, pelbagai jenis kurma... pilih je mana yang disukai.
Suasananya mengingatkan diriku keadaan di Mekah dan Madinah ...
Kami mendengar taklimat dari Pak Dwi
Makam Mbah Soleh ... seorang anak murid Sunan Ampel yang merupakan seorang tukang sapu masjid Ampel. Apabila ia membersihkan masjid .... lantai masjid kelihatan sangat bersih. Dikatakan bahawa Mbah Soleh telah meninggal sebanyak 9 kali. Wallahu'alam ...Allah SWT lebih mengetahui..
Orang ramai yang datang menziarahi makam Mbah Soleh..
Sedeqahkan al-Fatihah, ayat2 al-Quran atau bacaan yasin serta doakanlah agar mereka ditempatkan di kalangan orang2 yang bertaqwa... di ampunkan dosanya serta dalam Rahmat Ilahi.
Pintu masuk ke makam sunan Ampel ... kawasan no camera. 
Di sini terdapat lebih ramai orang berbanding makam Mbah Soleh. Menziarahi makam ... mengingatkan diri ini bahawa suatu hari pasti kita akan mati. Mulianya mereka.... ramai yang datang menziarahi makam, mendoakan dan sedeqahkan al-fatihah buat mereka. 
 Menginsafkan diri .... ketika kita sudah tiada lagi... adakah ada orang yang sudi menziarahi kubur dan sedeqahkan al-fatihah@yasin ?? Apa yang diharapkan ... semoga ada doa dari anak2 yang soleh. 3 perkara yang tidak putus walaupun seseorang itu telah mati , iaitu ilmu yang bermanfaat, sedeqah jariah dan doa anak yang soleh.
Tempayan besar yang mengisi air dari sumber  mata air ... dingin sekali airnya.
Pelbagai jualan di sekitar Masjid Ampel... 
Selesai menziarahi Sunan Ampel ...  sesi berbelanja buat kami 
Peniaga2 kecil .... naik bas untuk mempromosikan barangan mereka. Kesungguhan dan kegigihan mereka bekerja ...

Jambatan Merah Plaza ( JMP )
Jambatan Merah Plaza ...bangunan empat tingkat yang menjual pelbagai jenis kain, pakaian, barang perhiasan, kelengkapan rumah dan barangan lain. 
Banyak pilihan pakaian wanita di sini...  
Terdapat food court di tingkat empat. Jika dah lapar sebab pusing keliling JMP ... boleh la makan di sini.
Destinasi seterusnya ialah kedai Cak Ning ... bungkus lagi apa yang patut.
Kedai yang menjual pelbagai keripik dan makanan serta barangan cenderahati. Kedai yang bersih dan selesa. Disediakan juga tempat minum bagi pengunjung untuk menghilangkan dahaga.
Macam-macam ada....
Asal berhenti je... ada saje yang di beli dan di borong .... Rezeki untuk peniaga
Gembiranya mereka ... membeli untuk keluarga yang ditinggalkan. Syukur alhamdulillah
Check in untuk pulang ke Malaysia. Mudahan sampai dengan selamat.
Orangnya dah ramai... tentu bagasi pun banyakkan... 720kg berat bagasi kami. 
Syukur alhamdulillah .... semua bagasi dan kotak2 selamat tiba di Malaysia. Tidak ada yang tercicir atau hilang.
Pasport untuk 35 orang  ... Oleh kerana kami ramai... maka kami ambil masa yang lama untuk check in dan drop bagasi. 5 hari di sini , banyak kenangan manis yang dibawa pulang. Bye Surabaya...  

1 ulasan:

  1. salam tuan dan puan
    kami mohon maaf dan minta izin promotion
    kami salah satuagency yang ada di padang bukittinggi west sumatera
    yang memiliki legalitas yang sah
    dengan ini kami menawarkan belbagai macam pakej percutian untuk information lebih lanjut sila hubungi di talian phone atau whatsapp +6282169960060 (edward ardy)atau sila tengok blog kami di www.risfyhidayahgroup.blogspot.com

    wassalam
    terima kasih

    (edward ardy)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...