Create your own banner at mybannermaker.com!

NUFFNANG

Sabtu, 22 Februari 2014

Pondok Modern Darussalam Gontor, Indonesia

Pondok Gontor ditubuhkan pada 10 April 1926 di Ponorogo, Jawa Timur oleh tiga bersaudara iaitu  KH Ahmad Sahal, KH Zainuddin Fananie, dan KH Imam Zarkasy . Pada awalnya Pondok Gontor hanya mempunyai Tarbiyatul Atfhfal ( Taman kanak-kanak ) kemudian meningkat dengan wujudnya Kuliyyatul Mu'alimin Al-Islamiah ( KMI ) yang setaraf dengan lulusan sekolah menengah. Pada tahun 1963 , Pondok Gontor telah mendirikan Institusi Pengajian Islam Darussalam ( ISID ).

Pada tahun 1994 , didirikan pondok khusus untuk pelajar puteri ( perempuan ) untuk tahap KMI dan pendidikan tinggi yang khusus menerima alumni KMI. Pondok khusus putri ini menduduki tanah wakaf seluas 187 hektar. Hingga kini Pondok Gontor telah mempunyai 17 cawangan yang terdiri 13 kampus di seluruh Indonesia.

Pendidikan menengah di Pondok Gontor adalah selama 4 @ 6 tahun. Waktu belajar di Pondok Gontor bermula 4.30 pagi hingga 10.00 malam. Pendidikan formal bermula jam 7.00 pagi hingga 12.15 tengahari.
Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris ditetapkan sebagai bahasa pergaulan dan bahasa pengantar pendidikan
kecuali mata pelajaran tertentu yang perlu disampaikan dengan Bahasa Indonesia. Bahasa Arab dipelajari kerana banyak buku mengenai hukum hakam Islam ditulis dalam Bahasa Arab. Bahasa Inggeris merupakan alat untuk mempelajari ilmu pengetahuan/umum.

Kami dimaklumkan bahawa pelajar-pelajar di Pondok Gontor boleh menguasai Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris serta boleh bertutur  menggunakan kedua-dua bahasa setelah belajar selama enam bulan sahaja. Sungguh mengkagumkan ...  itulah antara perkara menarik yang ingin kami ketahui. Kami juga ingin mengetahui kaedah pembelajaran di sana dan bagaimana pelajar2nya menjadi pelajar yang cukup berdisiplin. Perkongsian ilmu yang cukup bermanfaat ...

Pondok Modern Darussalam Gontor





Pasukan pengibar bendera merah putih
Pondok Modern Darussalam Gontor Putri

Sumber : http://id.wikipedia.org/wiki/Pondok_Modern_Darussalam_Gontor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...