السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
CUIT-CUIT UST KAY (CCUK) Ahad, 6 Rabiulawal 1436H.
(EDISI KHAS UNTUK MANGSA-MANGSA BANJIR ( JENAZAH DARURA
Ketentuan Allah pada alam (dibaca bencana alam) dalam bentuk kerosakan di atas muka bumi yang sukar diduga seperti banjir, tanah runtuh, letupan gunung berapi, gempa bumi, tsunami dan sebagainya, boleh berlaku di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa. Dulu, kita mendabik dada kononnya negara yang paling selamat dari bencana alam dalam kalangan negara Asean, Asia Tenggara, Asia atau seluruh dunia.
Ribut Greg di Sabah, ombak tsunami di Langkawi, angin puting beliung di Kedah dan Sungai Besar, Selangor dan kejadian banjir yang berlaku hampir di separuh Malaysia sekarang ini membuktikan sebaliknya. Allah boleh sahaja membawa semua kegemparan ini ke negara kita semudah Allah menciptakan alam ini juga...
PENCERAHAN :
Bila berlaku semua ini pasti akan berlaku kehilangan harta benda, kematian binatang ternakan termasuklah kehilangan nyawa manusia yang bukan sedikit jumlahnya. Tidak seperti terkorbannya binatang ternakan atau makhluk Allah yang lain, korban yang melibatkan nyawa manusia (jenazah) perlu diurus dan dikendalikan sebaik mungkin.
Bila berlaku semua ini pasti akan berlaku kehilangan harta benda, kematian binatang ternakan termasuklah kehilangan nyawa manusia yang bukan sedikit jumlahnya. Tidak seperti terkorbannya binatang ternakan atau makhluk Allah yang lain, korban yang melibatkan nyawa manusia (jenazah) perlu diurus dan dikendalikan sebaik mungkin.
(DAPATKAN BUKU CCUK DI SEMUA KEDAI BUKU SINAR, MPH DAN KEDAI BUKU POPULAR DI SELURUH NEGARA - CETAKAN TERHAD)
Pengurusan jenazah semasa berlakunya bencana alam, merupakan suatu tugas yang amat rumit sekali bagi para pengurus jenazah jika dibandingkan dengan pengurusan jenazah semasa aman. Pengurus-pengurus jenazah tidak lagi bebas mengurus jenazah sepertimana biasa dilakukan, tetapi akan diawasi dan diarah oleh pihak berkuasa dan Jabatan Agama. Menjadi tanggungjawab pihak masjid berhampiran bagi menguruskan jenazah dalam kariahnya yang biasanya akan turut dibantu oleh pihak polis, tentera, hospital, sukarelawan dan serta dipantau oleh Jabatan Agama Negeri dari masa ke semasa.
Pengurusan jenazah merangkumi semua perbuatan seperti memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan dan terakhir sekali mengkebumikan mayat menurut kaedah yang ditentukan Islam perlu dilaksanakan sebaik dan semampu mungkin dalam keadaan bencana seperti banjir ini atau ketika darurat. Terutamanya jenazah seorang muslim, perlulah disempurnakan sebagai suatu tuntutan fardu kifayah dan tidak boleh diabaikan atau diambil mudah.
Sebagai contoh dalam waktu peperangan, sekiranya tidak memiliki kain kapan yang dapat menutup keseluruhan anggota si mati, maka cukuplah ditutup sekadar yang termampu dari bahagian jasad. Sekiranya tidak ada air untuk dimandikan, maka boleh digantikan dengan tayamum.
Begitu juga, sekiranya keadaan mayat hampir reput dan hancur sekiranya dimandikan dengan air, maka cukuplah tayamum sahaja. Sesungguhnya, Allah tidak membebankan kita dengan sesuatu yang di luar upaya kita.
Dalam semua keadaan, prinsipnya, Allah tidak memberi tanggungjawab untuk kita melainkan dalam kadar yang kita mampu melakukan. Pengurusan jenazah digugurkan bagi jenazah yang gagal ditemui seperti dimakan harimau, berkecai (dibom dengan C4 contohnya) atau hilang tenggelam dalam banjir besar entah kemana.
Sekiranya dijumpai itu hanya sebahagian daripada anggota badan si mati maka menurut Imam Syafie, Imam Ahmad Hanbal dan Imam Ibnu Hazmin, anggota itu hendaklah dimandikan, dikapankan dan disembahyangkan ke atasnya dengan niat bersembahyang ke atas diri si mati.
Berbeza sedikit dengan Imam Abu Hanifah dan Imam Malik, sekiranya anggota si mati yang dijumpai itu melebihi separuh jasad seperti dari kepala sehingga pinggang, maka barulah anggota itu dimandikan dan dikapankan dan disembahyangkan. Sekiranya anggota tidak sampai separuh, maka tidak perlu dimandikan.
Sekiranya diyakini berdasarkan pertunjuk yang jelas mayat itu adalah Muslim, maka segala pengurusan jenazah sebagai seorang Islam hendaklah diikuti. Bagi jenazah bukan Islam pula, sebahagian ulama' berpendapat ia tidak perlu dimandikan seperti seorang muslim. Selepas dikapan dan disembahyangkan jenazah muslim boleh terus dikebumikan dengan seberapa segera di tempat tinggi yang tidak ditenggelami air untuk mengelakkan wabak penyakit dan masalah-masalah lain.
KESIMPULAN :
Hatim bin Al-'Asim menyatakan Allah SWT tidak suka orang yang melakukan sesuatu perkara dengan tergopoh-gapah atau tergesa-gesa kecuali pada 5 perkara antaranya ialah bila berlaku kematian maka segerakan lah pengkebumiannya. Wallahu a'lam - Sayunya melihat video yang diviralkan yang melibatkan seorang warga emas lemas di sungai. Innalillah wa inna ilaihi roji'un. Ukay's (Pondok Balai Ilmu & Homestay SAFC. Menginap sambil menderma, dapat tidur sambil dapat pahala)
Hatim bin Al-'Asim menyatakan Allah SWT tidak suka orang yang melakukan sesuatu perkara dengan tergopoh-gapah atau tergesa-gesa kecuali pada 5 perkara antaranya ialah bila berlaku kematian maka segerakan lah pengkebumiannya. Wallahu a'lam - Sayunya melihat video yang diviralkan yang melibatkan seorang warga emas lemas di sungai. Innalillah wa inna ilaihi roji'un. Ukay's (Pondok Balai Ilmu & Homestay SAFC. Menginap sambil menderma, dapat tidur sambil dapat pahala)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan