Create your own banner at mybannermaker.com!

NUFFNANG

Isnin, 29 Disember 2014

Edisi Khas Untuk Mangsa Banjir ..SENTAPLAH PULAK

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 
CUIT-CUIT UST KAY (CCUK) Isnin, 7 Rabiulawal 1436H. 
EDISI KHAS UNTUK MANGSA-MANGSA BANJIR
SENTAPLAH PULAK ! (1)

Dalam keadaan yang penuh dengan kekelam-kabutan ini, kacau-bilau dan kegemparan ini sangat memerlukan pemahaman hati semua hati yang terlibat. Sama ada pihak yang membantu atau pihak yang dibantu. Pihak penyelamat atau pihak yang minta diselamatkan. Jaga hati masing-masing, dikhuatiri musibah banjir ini asalnya boleh menjadi asbab pahala kepada kedua-dua pihak akan menjadi sebaliknya.
PENCERAHAN :
Contoh, yang memberi atau yang menghulurkan bantuan jika tidak disebut namanya, rasa tidak dihargai, tidak dipeduli, takut tidak diundi, tidak 'dihighlight' media atau manusia jangan SENTAP ! Sebab kita nak perhatian dan redha Allah, bukan nak perhatian dan redha manusia. Jika SENTAP, Syeikh Ibnu Qayyim Al-Jauziyah menyatakan ini termasuk dalam amalan yang membazir kerana akan menjadi sia-sia kerana tidak berpahala.
Jadikanlah amal perbuatan kita itu ikhlas hanya kerana Allah semata-mata dan jangan mengharapkan ucapan terima kasih dari orang lain! Dan jangan bersedih atau gelisah apabila kebaikan yang kita curahkan kepada orang lain justeru dibalas dengan celaan, atau tatkala “Tangan putih” yang kita hulurkan dibalas dengan tamparan yang menyakitkan. Kerana itu, apa yang seharusnya anda tuntut hanyalah balasan pahala dari Allah. Allah S.W.T berfirman tentang wali-wali-Nya : “... Mereka mencari kurnia Allah dan keredhaan-Nya ….” (QS Al-Fath : 29)
Ada seorang soleh yang memberikan sepinggan makanan yang sangat lazat kepada seorang yang buta. Keluarga orang yang buta berkata “Bukankah orang yang buta ini tidak tahu apa yang dimakannya.” Orang soleh itu menjawab: “Tetapi, bukankah Allah mengetahuinya.”
Selama kita menyakini bahawa Allah selalu melihat dan mengetahui kebaikan yang kita lakukan, serta mengetahui keutamaan yang kita hulurkan, maka mengapa kita mengharapkan sesuatu daripada manusia dan SENTAP?
(DAPATKAN BUKU CCUK DI SEMUA KEDAI BUKU SINAR, MPH DAN KEDAI BUKU POPULAR DI SELURUH NEGARA - CETAKAN TERHAD)
Begitu juga kepada mangsa-mangsa musibah banjir atau para penerima bantuan. Jangan SENTAP apabila lambat atau tidak menerima bantuan sepenuhnya seperti yang diharapkan. Sebaliknya, tarbiyah banjir untuk mendidik diri kita agar lebih sabar dan redha kerana SENTAP telah bertukar menjadi caci-maki, cercaan dan umpatan maka pahala yang sepatutnya diperolehi dari musibah ini akan menjadi sebaliknya.
Orang yang mempunyai sifat mudah berkecil hati atau SENTAP ini adalah orang yang mempunyai masalah dengan diri sendiri. Walaupun mereka sebenarnya SENTAP dengan orang lain atau orang sekeliling tetapi mereka ini sebenarnya orang yang mementingkan diri sendiri. Mereka juga merasakan kebahagiaan dan ketenangan hidup mereka, bergantung kepada orang lain, bukan dari Allah SWT.
Mereka juga tidak pasal-pasal menyusahkan diri sendiri dan membiarkan orang lain enjoy melihat diri kita menderita. Sebagai contoh, orang menyindir serta mengata pada saiz badan kita selama 10 saat. Kita termakan serta SENTAP dengan sindiran itu hingga menyebabkan kita tak lalu makan, tak nak keluar rumah, tak boleh tidur malam selama 10 tahun. Jadi, siapa yang rugi? Orang yang SENTAP lah...
Rasa SENTAP adalah sifat "Attention seekers" atau biasa orang sebut KKS (Kurang Kasih Sayang). Mereka mahu dikenali dan mahu diberikan perhatian. Maksud Ustaz Kay, sifat kecil hati ini  ada pada semua benda dalam diri mereka. Orang tak sapa kita, kita SENTAP. Orang tak senyum, SENTAP. Orang tak jemput datang ke rumah terbuka pun kita SENTAP. Orang tegur sikit kita SENTAP. MashaAllah! Sifat SENTAP ini adalah sifat yang boleh memundurkan kita.
Kalau orang tak sapa kita, kita sapa dia. Kalau dia tak jawab sapaan kita, biarkan saja. Kita tetap bahagia. Sebab kebahagiaan kita bukan bergantung pada jawapan dia. Orang tak jemput ke kenduri dia. Tak jadi masalah. Kita akan tetap bahagia sebab kita boleh menggunakan masa tersebut untuk keluarga atau diri. Mungkin, kenduri itu untuk orang tertentu sahaja dan jika kita ke sana kita akan jadi lebih menderita jika kita gagal untuk menyesuaikan diri dengan tetamu-tetamu lain.
KESIMPULAN :
Orang yang mempunyai besar hati ialah orang yang mempunyai banyak ruang dalam hati dia. Ruang untuk gembira, maaf, lupakan kesilapan orang, redha dan sebagainya. Mungkin juga ada ruang untuk sedikit SENTAP tetapi ruang itu sangat sempit. Sifat-sifat negatif dalam ruang-ruang itu adalah sangat kecil dan mudah hilang jika ruang yang ada sifat positif telah memenuhi hati kita. Insya Allah ! Wallahu a'lam - Santap, sarap, jangan sangap dan jangan sentap-sentap. Ukay's (UST. HJ KAMIL BIN SIDEK)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...