Create your own banner at mybannermaker.com!

NUFFNANG

Jumaat, 23 Januari 2015

Mengutip Kenangan Ibadah Haji 2009

Alhamdulillah syukur padaMu ya Allah ... hanya ini gambar kenangan semasa kami menunaikan ibadah haji tahun 2009 yang lalu. Gambar yang lain semuanya hilang apabila hard disk dimakan virus. Mengimbau kenangan  ... Dapat berada di bumi Mekah dan Madinah terutama ketika beribadah di dua masjid iaitu Masjid Nabawi dan Masjidil Haram adalah sesuatu yang sangat istimewa. Syukur

Masjid Nabawi , Madinah pada tahun 2009.
 Alhamdulillah .. Terima kasih ya Allah kerana kami telah terpilih untuk menjadi tetamuMu. 
Mendengar taklimat sewaktu di Tabung Haji Kelana Jaya sebelum menaiki bas  ke lapangan Terbang KLIA...  Penerbangan ke Jedah selama 8 jam ... cukup lama  dan apabila sampai ke bahagian imegrisen ... komputer tergendala menyebabkan ratusan jemaah  tersekat di situ beberapa jam. Setelah komputer ok, barulah kami dapat melepasi imegrisen bagi meneruskan perjalanan ke Madinah.
Menunaikan ibadah haji sangat memerlukan kepada  kesabaran, kekuatan mental dan fizikal kerana ujian sudah pun bermula apabila melangkah meninggalkan rumah.... jemaah akan menempuhi perjalanan yang jauh , perlu menunggu/berbaris lama untuk urusan pasport, bagasi , menunggu bas untuk ke sesuatu destinasi,  ketika mengambil makanan, menunggu lif , banyak berjalan , cuaca panas terik, habuk , kesesakan manusia dan sebagainya. Tahun 2009 jemaah berhadapan dengan isu H1N1 dan banjir yang buruk di Arab Saudi  ... Apa pun situasi yang dihadapi ... mohonlah kepada Allah SWT agar semua urusan dipermudahkan... Allahumma rabbi yasir wala tuasir dan sentiasa melakukan solat hajat .
Sewaktu ziarah luar di Masjid Nabawi . Kubah hijau .... disitulah Maqam Rasulullah SAW
Setelah 12 hari berada di Madinah Al Munawwarah , jemaah haji berangkat pula ke Mekah bagi menunaikan ibadah umrah dan haji. Alhamdulillah ... ini saat yang dinantikan ketika itu. 8 jam perjalanan dari bumi Madinah ke Mekah ... perhentian  pertama jemaah adalah di Mikat Bir Ali. Bertalbiah sepanjang perjalanan ..
Berniat ihram umrah di miqat di Bir Ali bagi  melaksanakan umrah pertama buat kami.  Bermula 13 perkara yang dilarang semasa ihram.

Subhanallah ... Ya Allah ya Rabb ... kami memohon kepadaMu ... berilah kesihatan kepada kami, murahkan rezeki kami ya Rahman agar kami dapat kembali  menzirahi  serta beribadah di Masjidil Haram .
           

Bersama rakan di Miqat Ja'ranah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...